Миниатюрна живопис върху коприна от Джайпур, Индия – част 1
Миниатюрната живопис в Индия датира от много векове. Всички основни центрове на миниатюрата - Kishangarh, Udaipur (Удайпур), Jaipur (Джайпур) и Marwar са развили свой стил. Географски те се намират в най-големия по площ индийски щат Раджастан („Земята на раджите”) в северозападната част на Индия на границата с Пакистан, а столицата на щата е Джайпур. Обобщаващото название на това изкуство е „Раджастанска” или „Джайпурска миниатюрна живопис” и пишейки за „Джайпурските рисунки” имам предвид точно това общо значение, а не собствения стил на Джайпурската школа, който не познавам в детайли и не мога да сравня със стиловете на останалите центрове.
Днес тези миниатюрни картини са сред най-търсените сувенири от Раджастан. Те са и уникални произведения с висока художествена стойност, ценени и популяризирани от музеите и галериите по света. Ето един афиш за изложба на индийски рисунки в Бруклинския музей, продължила 3 месеца (доста дълго време).
Пояснение за рисунката от афиша: Argan Div Bringing the Weapon Chest to the Amir Hamza. Leaf from Qissa – i Amir Hamza. Museum Collection Fund
Паралелно с изложбата се провеждат тематична филмова програма, изложби на артефакти, курсове по йога и философски лекции - за начинаещи, просветени, възрастни, деца и семейна публика. А това са събитията свързани с индийските рисунки и приложни изкуства:
Не съм имала удоволствието да разгледам подобна изложба, не съм слушала лекции…, но имах възможността да сканирам и снимам колекция „Джайпурски рисунки” и разрешение да ги публикувам в Интернет. Ще го изпълня в три части и ще разкажа малкото, което знам, с надеждата някой по-знаещ да напише повече.
Първата група рисунки изобразява сцени от живота на бог Кришна – най-популярния традиционен сюжет на раджастанската живопис (силно се почита Кришна и дори основният поздрав в щата Раджастан е "Джай шри Кришна" и по-рядко "Намасте"). Кришна по канон се изобразява със син цвят на кожата и до него неизменно е Рада. Въпреки, че Рада не е съпругата на Кришна, индийците я почитат като богиня. Двамата - Кришна и Рада - са индийския символ за истинска любов и преданост.
1. размер 11,5 х 14 см; Коприненото платно е с много тънка нишка с неравномерно сечение и ще го наричам „база”. Базата винаги е в един тон (за тази рисунка е бяла).
2. размер 19,5 х 27 см; бяла база;
Кришна има закачлив нрав и често задява селските девойки. Той за първи път среща Рада на полето.
увеличени детайли; Рисунките са много лесно нараними, защото базата е мека а боята твърда. Добре биха се съхранили в рамка със стъкло, което да предпазва цветовете от избледняване, без да контактуват с пряка слънчева светлина. (Всички „увеличени детайли” показват нарисуваното увеличено. С „невъоръжено око” плетката на базата не се забелязва.)
3. размер 22 х 32 см
увеличен детайл
увеличен детайл
4. размер 23,5 х 30 см
увеличен детайл
5. размер 23 х 30,5 см
увеличен детайл; Когато среща Рада, Кришна се преобразява в строен младеж с пауново перо върху шапката си и флейта в ръце - двата основни символа на Кришна. Затова за индийците флейтата и пауновото перо са благословени и носещи късмет
6. размер 19,5 х 27 см; бяла база; Според индийския епос Кришна и Рада се срещали всяка вечер на едно и също място.
увеличен детайл
7. размер 39 х 48 см; Тази и следващите рисунки са с по-голям размер и по-голяма художествена стойност. Обърнете внимание на фините детайли в картината, както и на многобройните нюанси в пейзажа!
детайли; Кришна и Рада често са изобразявани сред приятелките на Рада, които от сърце се грижат за божествената двойка.
увеличен детайл: Емоцията в лицата е нюансирана подробно, има загадъчност, която може да бъде тълкувана.
8. размер 39 х 48 см
детайл
детайл
увеличени детайли
увеличени детайли
9. размер 30 х 70 см; черна база
детайл
увеличен детайл
увеличени детайли
10. размер 39 х 48 см
детайл
увеличени детайли: Вижда се хармонично съответствие в движенията на ръцете на Кришна и Рада, както и в постъпателното движение на телата и ръцете на Радините приятелки.
11. размер 39 х 48 см
детайл
увеличен детайл
12. размер 39 х 48 см
детайл
увеличен детайл
увеличен детайл
Характерно за Джайпурските рисунки са живите цветове и композиционното еднообразие. Основните фигури (в случая – Кришна и Рада) са изобразени в централната част на картината. Периферията включва геометрична рамка, рамка от стилизирани растителни орнаменти и по-малко стилизирана околна среда.
Предполагам как са изработени Джайпурските рисунки въз основа на това, че ги разгледах много внимателно и се опитах да си обясня технологията:
Първо се изработва предварителна скица на изображението. Коприната се поставя върху дървена основа. Смесва се креда на прах или цинков оксид (познат под названието цинквайс и се използва отдавна като бяла минерална боя, а има и свойството да предпазва от ултравиолетовата светлина) с вода – грунд с който се третира базата на рисунката. За да стане гладко мястото за рисуване, вероятно се използва лек абразив. След като схемата е направена, рисуването става от фона към детайла. Предпоследни се слагат брокатените цветове. Накрая се нанасят цветовете на фигурите (Кришна, Рада…) в картините.
Моля, ако някой знае технологията на рисуване и вижда в моето предположение грешка, да я сподели.