1. Използвайте зимни гуми! Използването на всесезонни гуми е компромис, използването на летни – чисто малоумие. 2. Зимните гуми започват драстично да губят качествата си, когато грайферът им падне под 4 мм. или при достигане на маркировката за пределно износване. За да сте спокойни, съобразявайте се с този факт, а не с посочената в закона стойност от малко над милиметър. 3. Използвайте еднакви по марка и модел гуми поне на мост. Различните гуми имат различно контактно петно и сцепление. Позволявам си да препоръчам Goodyear Ultra Grip 6 – фантастична зимна гума. Проверявайте налягането на гумите преди тръгване – когато са студени, а не на бензиностанция – когато да загрети. Спазвайте стриктно предписанията на завода-производител, а не на махленския гумаджия. 4. Ако не знаете, разберете кой мост е задвижващия колата ви – преден или заден. Коли с предно и коли със задно задвижване се карат по съвършено различен начин през зимата: а/ Коли с предно задвижване – мислете за това, че колата се “изтегля” от задвижващите колела. При навлизане в завой, предварително намалете повече от колкото е необходимо на правата отсечка преди завоя, за да може, когато влезете в завоя да подадете внимателно газ и предното предаване да изтегли колата ви. При хлъзгав път дори отпускане на педала на газта може да завърти колата – двигателят действа като спирачка на предните колела. Карайте с преднамерено ниска скорост, така че да можете по всяко време да подадете газ в случай на поднасяне на задните колела. б/ коли със заден задвижващ мост – мислете за това, че колата ви се “избутва” от задвижващите колела. При навлизане в завой, центробежната сила действа в посока навън от дъгата на завоя. Подадена газ в такъв момент ще се увеличи действието на тази сила. Вярното поведение е да отпуснете педала на газта, за да задържат задните колела автомобила. Естествено, всичко това е валидно в рамките на скорост, която не е достатъчно висока , за да “надвие” центробежната сила сцеплението на гумите. 5. Път с утъпкан сняг или на ръба на заледяването в слънчев ден е равносилно на кошмар. Бъдете изключително предпазливи! 6. Тръгвайте на път с пълен резервоар. При повреда далеч от населено място и невъзможност да потегли колата, това може да е единственото отопление за много часове наред. Не се осланяйте на спасяване от непознати или от държавни служби. При тежка аварийна ситуация има 1 правило – “първо жените и децата”. Осигурете тяхното оцеляване. 7. Освен задължителните по закон неща, които трябва да имате в колата, добавете малка брадвичка, малка и надеждна лопатка, известно количество вестници, кибрит, въже за теглене, работни кожени ръкавици, кабели за подаване на ток. Кабелите са абсолютно задължителни за коли с автоматична скоростна кутия, поради невъзможността да бъдат запалени с бутане. Добавете и няколко одеала при пътуване на дълъг път. 8. При дълъг път се осигурете с хубави вериги. Хубавите вериги са с приблизителна цена минимум 80-100лв. Слагайте веригите когато се налага и ги сваляйте веднага, щом необходимостта от тях отпадне. Карайте с вериги бавно. Веригите разбалансират колелото и могат да нанесат поражение по ходовата част при по-висока скорост. 9. Ако нямате вграден в колата, снабдете се с термометър с външен датчик и се съобразявайте с показанията му, особено при преминаване на мост. 10. Тръгвайте със зареден GSM 11. Ако сте уморен, но ви се налага да пътувате, изяжте 2 сварени яйца непосредствено преди тръгване и вземете поне още едно и кафе, черен чай или стимулираща напитка /кока-кола, пепси-кола и др./. Пускайте си музика и съзнателно разглеждайте околностите по пътя, когато е безопасно. 12. Ако не познавате поведението на колата в зимни условия, намерете по-голямо пространство и я тествайте. Паркингите на големите хипермаркети са подходящи в ненатоварените часове. Все пак не прекалявайте, за да не ви подгони охраната. 13. Изпреварването през зимата изисква поне 50% повече разстояние, отколкото през топлия сезон. 14. Предвиждайте за път поне 20% повече време, отколкото през топлия сезон. 15. Спазвайте закона и карайте с включени къси светлини. Идеята е да ви виждат по-добре. 16. Ако пред вас има кола и чувствате, че можете да карате 10-20км/ч. по-бързо, ако я изпреварите, не изпреварвайте. Начело на колоната ще ви е много по-трудно да преценявате пътните условия и неминуемо ще намалите. По-лесно е друг да тества пътя пред вас. 17. Спазвайте повече от необходимата дистанция. Така ще сте сигурни, а с 10-15м. по напред няма да стигнете по-бързо крайната си цел. 18. Прогнозата за времето и информацията за пътната обстановка са фактори, с които трябва да се съобразявате. 19. Помагайте на закъсали колеги! След километър може вие да сте в тяхното положение. 20. Бъдете разумни и отговорни. Няма болница, в която с радост бихте лежали.
Ако се сещате какво може да се допълни – допълвайте!
_________________ "Navigare necessit est" Българска архитектура, фолклор, планини, пещери, Черноморие, защитени територии
|