Форум за туризъм и пътешествия

Форум на портал "Нашето отечество България"
Дата и час: 18 Юни 2019 08:37

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Туристическите обувки
МнениеПубликувано на: 14 Авг 2009 22:43 
Offline
Администратор
Аватар

Регистриран на: 13 Сеп 2008 14:10
Мнения: 227
Местоположение: България, София
Някога, когато Дакщайн /made in BG основно/ покриваха с определен дефицит българския пазар за туристически, зимни и впоследствие за тежка работа обувки, проблеми в избора не съществуваха и технологията за поддържане беше установена. Свободният пазар, който още преди раждането си стана роб на социалистическия тип слободия се напълни с всякаква некачествена стока за години наред и дори критериите, които оригиналният Дакщайн /не made in BG/ наложи се размиха и изчезнаха. През това време световните производители прегърнаха идеята на китайската компартия за евтината китайската работна ръка и изнесоха масовите си производства там. В крайна сметка, до едно определено финансово изражение на общественото ниво всичко се затлачи и купуването на туристически обувки на достъпна цена стана “котка в чувал”. Дори критериите за качествена туристическа обувка се промениха заради практическата липса на пазар и реална конкуренция между търговци и вносители. Естествено, хора възпитани цял живот да рамкират избора си с “обувки в магазин за обувки” няма как изведнъж да се отворят за света и многообразието на производители, модели и предназначение.
Този материал е за да припомни смисъла на туристическата обувка, разликите й с градската и как да бъде избрана в магазин, а не да рекламира производители, модели или търговци. В този смисъл, ако някой чете това, за да си отговори на въпроса “каква марка/модел обувки да си купя”, няма да намери тук готов отговор.
Отново припомням, че става въпрос само за туристически обувки, а когато се прави паралел с градски, ще присъства неминуемо определението “градски”.
На първо място трябва да се знае, че всесезонни туристически обувки няма, защото не може да има. Разликите между зимни /късна есен, зима, ранна пролет/ и летни /късна пролет, лято, ранна есен/ обувки са абсолютно непреодолими. Лятна туристическа обувка може да се носи като зимна градска, но с това се изчерпва приложението и през студения сезон.
При производството на масова лятна обувка /не за определен тип терен и спорт/ се вземат предвид особеностите на летния сезон до безснежната надморска височина в планината. Макар средната температура да не е висока, топлинните пиковете по пладне изискват обувката най-малкото да не запарва и изпотява краката на средностатистическия човек, което значи минимална обща дебелина на конструктивните слоеве, като същевременно трябва надеждно да пази крака от случайно нараняване от пресечения характер на терена,както и да гарантира защита от изкълчване при стъпване на криво. Особена роля в защитата на глезена от изкълчване играе подметката. При летните обувки тя преднамерено се разширява надолу, което обезпечава няколко неща:

1. При несигурно стъпване по-широката от стъпалото подметка драстично намалява възможността от огъване на крака в посока навън и последващо изкълчване на глезена. Външният ръб на подметката насочва крака към правилно и сигурно положение върху терена.
2. Увеличава се контактното петно между подметка и терен. Това води до по-голяма площ на триене, по-малка тежест на единица площ от подметката и следователно – по-малко износване.
При конструирането на подметката на лятната обувка се вземат предвид още няколко неща:
Въпреки, че увеличеното контактно петно увеличава износоустойчивостта на подметката, дълбокият и широк грайфер осигурява стабилност по кален терен /и намалява конт. петно/. За доброто почистване от кал е важно каналите, които рисуват грайфера да са максимално прави. Като се вземе предвид, че газенето на кал в топлия сезон е по-скоро инцидентно, а ходенето по камък – сигурно, грайферът на подметката се “изрисува” с грайферен борд по периферията, който да се вкопае при евентуално залитане в кал, но да “обира” тежестта и неравномерното ходене при сух терен, и едри, но малко на брой кубчета или звезди в средата на подметката, които да се захващат за неравностите на терена. Паралелно с това, широката подметка затъва по-бавно /по-малко за единица време/, което също намалява нуждата от широк и дълбок грайфер.
Подметката на лятната обувка трябва да се огъва трудно и да има добро сцепление. Сцеплението и да се провери, като се плъзне плоската част на нокътя по грайфера. Трябва да се усеща едва ли не болка от усилието и контакта между подметка и нокът. Друг начин е да плъзнете подметката по косата си, която обаче трябва да е чиста. Трябва да се усеща скубане. Ако подметката няма такова сцепление, падането вследствие мокър терен ви е “в кърпа вързано”.
На различните имена на еднотипната по смисъл мембрана, осигуряваща импрегнация и проветривост няма да се спирам.
Пробването в магазин трябва да стане по възможност на двете обувки с дебел памучен чорап. Езикът да е правилно прегънат и позициониран, а връзките – навървени навсякъде и здраво завързани. Опънът при навървянето трябва да се започне от самата основа и постепенно да се върви нагоре. Простото опъване на връзките до отказ стяга обувката в горната част /което при поход води до по-трудно оросяване/, а при стъпалото я оставя нестегната. Усещанията при незавързана и завързана обувка са много различни. Постойте поне 5 минути с обувките на краката си – ходете, клякайте. Опитайте се да си изкълчите глезена. Ако от първия опит сте на крачка от успеха, събуйте обувките и пробвайте друг модел или марка, колкото и примамлива да е цената.
Важно е да се знае, че всяко ходило е по някакъв начин уникално. Не се доверявайте сляпо на хвалби за удобствата на определена марка и модел. На вашите крака нещата може да са различни.
Няколко съвета за елементарна поддръжка:
- При дълга почивка не оставяйте събутите си обувки на пряка слънчева светлина.
- Почиствайте когато е възможно обувките. След поход – основно. Прочетете и се съобразете с препоръките на завода – производител за поддръжка
- Винаги, особено при първите обувания прегъвайте правилно и нагласяйте езика.
- Оправяйте усуканите връзки.
- При събуване и обуване не напъвайте обувката – разхлабете още връзките
- Не събувайте обувки с маниер “пръстите в петата”. Натоварването върху слепванетно е различно от конструктивно предвиденото.
НИКОГА не обувайте за първи път обувки на дълъг поход, от каквато и марка и модел да са! Разходете ги няколко дни по няколко часа вкъщи или навън.


Скоро в същия пост ще бъдат описани особеностите на зимната туристическа обувка.

_________________
"Navigare necessit est"
Българска архитектура, фолклор, планини, пещери, Черноморие, защитени територии


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Превод: web-hosting.bg