Форум за туризъм и пътешествия
https://www.forum.bgjourney.com:443/

Туристическите обувки
https://www.forum.bgjourney.com:443/viewtopic.php?f=67&t=461
Страница 1 от 1

Автор:  Velio [ 14 Авг 2009 22:43 ]
Заглавие:  Туристическите обувки

Някога, когато Дакщайн /made in BG основно/ покриваха с определен дефицит българския пазар за туристически, зимни и впоследствие за тежка работа обувки, проблеми в избора не съществуваха и технологията за поддържане беше установена. Свободният пазар, който още преди раждането си стана роб на социалистическия тип слободия се напълни с всякаква некачествена стока за години наред и дори критериите, които оригиналният Дакщайн /не made in BG/ наложи се размиха и изчезнаха. През това време световните производители прегърнаха идеята на китайската компартия за евтината китайската работна ръка и изнесоха масовите си производства там. В крайна сметка, до едно определено финансово изражение на общественото ниво всичко се затлачи и купуването на туристически обувки на достъпна цена стана “котка в чувал”. Дори критериите за качествена туристическа обувка се промениха заради практическата липса на пазар и реална конкуренция между търговци и вносители. Естествено, хора възпитани цял живот да рамкират избора си с “обувки в магазин за обувки” няма как изведнъж да се отворят за света и многообразието на производители, модели и предназначение.
Този материал е за да припомни смисъла на туристическата обувка, разликите й с градската и как да бъде избрана в магазин, а не да рекламира производители, модели или търговци. В този смисъл, ако някой чете това, за да си отговори на въпроса “каква марка/модел обувки да си купя”, няма да намери тук готов отговор.
Отново припомням, че става въпрос само за туристически обувки, а когато се прави паралел с градски, ще присъства неминуемо определението “градски”.
На първо място трябва да се знае, че всесезонни туристически обувки няма, защото не може да има. Разликите между зимни /късна есен, зима, ранна пролет/ и летни /късна пролет, лято, ранна есен/ обувки са абсолютно непреодолими. Лятна туристическа обувка може да се носи като зимна градска, но с това се изчерпва приложението и през студения сезон.
При производството на масова лятна обувка /не за определен тип терен и спорт/ се вземат предвид особеностите на летния сезон до безснежната надморска височина в планината. Макар средната температура да не е висока, топлинните пиковете по пладне изискват обувката най-малкото да не запарва и изпотява краката на средностатистическия човек, което значи минимална обща дебелина на конструктивните слоеве, като същевременно трябва надеждно да пази крака от случайно нараняване от пресечения характер на терена,както и да гарантира защита от изкълчване при стъпване на криво. Особена роля в защитата на глезена от изкълчване играе подметката. При летните обувки тя преднамерено се разширява надолу, което обезпечава няколко неща:

1. При несигурно стъпване по-широката от стъпалото подметка драстично намалява възможността от огъване на крака в посока навън и последващо изкълчване на глезена. Външният ръб на подметката насочва крака към правилно и сигурно положение върху терена.
2. Увеличава се контактното петно между подметка и терен. Това води до по-голяма площ на триене, по-малка тежест на единица площ от подметката и следователно – по-малко износване.
При конструирането на подметката на лятната обувка се вземат предвид още няколко неща:
Въпреки, че увеличеното контактно петно увеличава износоустойчивостта на подметката, дълбокият и широк грайфер осигурява стабилност по кален терен /и намалява конт. петно/. За доброто почистване от кал е важно каналите, които рисуват грайфера да са максимално прави. Като се вземе предвид, че газенето на кал в топлия сезон е по-скоро инцидентно, а ходенето по камък – сигурно, грайферът на подметката се “изрисува” с грайферен борд по периферията, който да се вкопае при евентуално залитане в кал, но да “обира” тежестта и неравномерното ходене при сух терен, и едри, но малко на брой кубчета или звезди в средата на подметката, които да се захващат за неравностите на терена. Паралелно с това, широката подметка затъва по-бавно /по-малко за единица време/, което също намалява нуждата от широк и дълбок грайфер.
Подметката на лятната обувка трябва да се огъва трудно и да има добро сцепление. Сцеплението и да се провери, като се плъзне плоската част на нокътя по грайфера. Трябва да се усеща едва ли не болка от усилието и контакта между подметка и нокът. Друг начин е да плъзнете подметката по косата си, която обаче трябва да е чиста. Трябва да се усеща скубане. Ако подметката няма такова сцепление, падането вследствие мокър терен ви е “в кърпа вързано”.
На различните имена на еднотипната по смисъл мембрана, осигуряваща импрегнация и проветривост няма да се спирам.
Пробването в магазин трябва да стане по възможност на двете обувки с дебел памучен чорап. Езикът да е правилно прегънат и позициониран, а връзките – навървени навсякъде и здраво завързани. Опънът при навървянето трябва да се започне от самата основа и постепенно да се върви нагоре. Простото опъване на връзките до отказ стяга обувката в горната част /което при поход води до по-трудно оросяване/, а при стъпалото я оставя нестегната. Усещанията при незавързана и завързана обувка са много различни. Постойте поне 5 минути с обувките на краката си – ходете, клякайте. Опитайте се да си изкълчите глезена. Ако от първия опит сте на крачка от успеха, събуйте обувките и пробвайте друг модел или марка, колкото и примамлива да е цената.
Важно е да се знае, че всяко ходило е по някакъв начин уникално. Не се доверявайте сляпо на хвалби за удобствата на определена марка и модел. На вашите крака нещата може да са различни.
Няколко съвета за елементарна поддръжка:
- При дълга почивка не оставяйте събутите си обувки на пряка слънчева светлина.
- Почиствайте когато е възможно обувките. След поход – основно. Прочетете и се съобразете с препоръките на завода – производител за поддръжка
- Винаги, особено при първите обувания прегъвайте правилно и нагласяйте езика.
- Оправяйте усуканите връзки.
- При събуване и обуване не напъвайте обувката – разхлабете още връзките
- Не събувайте обувки с маниер “пръстите в петата”. Натоварването върху слепванетно е различно от конструктивно предвиденото.
НИКОГА не обувайте за първи път обувки на дълъг поход, от каквато и марка и модел да са! Разходете ги няколко дни по няколко часа вкъщи или навън.


Скоро в същия пост ще бъдат описани особеностите на зимната туристическа обувка.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/