Ний влезохме в една стая, която беше пълна с гости. Аз мислех да отворя въпрос за живота на Бенковски, но не направих това, защото нямаше как да прекъсна разговорът на гостите и защото ми беше съобщено, че Бенковски имал и друга сестра, при която аз намислих да отида някой ден, да помоля, да ми разправи всичко каквото знае за брата си. От тук като излязохме до вечерята не се спряхме. Ходихме постоянно и обиколихме коджами ти Копривщенски фамилии. На всякъде ний бяхме посрещани и изпращани по най-любезен начин и на всякъде аз оставах учуден от извънредната чистота, която тук се среща. Най-после денят се свърши и ний тябваше да се приберем за вечеря. Аз и другаря ми К-в искахме да вечеряме и нощуваме в ханът, но бае Лулчо не ни остави. Той считаше за унижение да остави приятелите си да спят по ханищата. Ний се съгласихме с бае Лулчовото желание и отидохме пак у тях да нощуваме. Щом влязохме в къщи, баба Брайковица ме посрещна със следующите въпроси : „Где ходихте днес? Харесахте ли някое момиче? У нас в Копривщица има много хубави момичета". Баба Брайковица знаеше, че аз съм ергенин и, като такъв тя мислеше че може да съм кандидат за някое Копривщенско момиче, та затова ми задаваше горните въпроси.
— Ходихме на много места бабо Брайковице, и много момичета харесахме, но нас ни едно момиче не ни хареса. Това беше моя шеговит отговор.
— Не, това не е истина; Ти не знаеш от колко места хабер има днес! Стига да искаш момичета много! Ти само ми кажи где ти е окото, па не питай.
След тоя весел разговор, в който баба Брайковица не можеше да ми нахвали Копривщенските момичета, че били хубави, честни и работни, ний седнахме да вечеряме и догдето вечеряхме нашия разговор се отнасяше се за дневните посещения.
На другия ден, другарят ми се завърна в Пирдоп, а пък аз останах за още няколко време в Копривщица. В тоя ден ний с бай Лулча нигде не ходихме на посещение, но на следующия ден в „св. Неделя" ний продължихме пак свойте визити.
Най-напред посетихме старата Църква „св. Богородица", която е построена доста дълбоко в земята и която, благодарение на големите рушвети, давани на турските власти, е могла да се издигне няколко метра над земята и да се снабди с една камбанария.
От тук бае Лулчо Шушолов, бае Христо Каравелов и църковния епитроп ме заведоха в новата църква „св. Никола". На изток от тая грамадна църква, в самият й зид, се намира една ниска килия, в която се съхраняват костите на приснопамятния герой Тодор Каблешков. Мощите на тоя доблестен герой бяха натуряни в едно блюдо. До блюдото гореше кандило, а до кандилото бяха натрупани вощени свещи от набожните Копривщенски жители. Аз дълго време стоях като замръзнал в тая набожна килия и дълго време гледах мъртвата и неподвижна глава на героя, в която едно време е кипяла великата идея за освобождението на България.
Църквата „св. Никола" ми направи голямо впечатление, както по свойта солидна постройка, така и по свойте великолепни украшения. Разказваха ми, че покойния Княз Александър Батемберг, когато е посетил тая църква, бил казал, че като нея нямало втора в цяла България. Като се нарадвах на хубостта на тая разкошна църква, аз бях заведен в жилището, в което се е родил покойния Тодор Каблешков. Тук аз бях посрещнат от стария и побелелия му баща, Дядо Лулчо Каблешков и от двамата му братя Андон и Цоко.
Като имах пред вид, че както живота, така и заслугите на двамата Български герои — Тодор Каблешков и Георги Бенковски, са още тъмни и почти непонятни за нашия народ, аз намислих да открия нещо повече от това, което повърхностно е писано за тях в записките на покойния Захарий Стоянов; с други думи, аз исках от устата на техните родители и ближни роднини да опиша подробно техния живот, тяхната деятелност и техните заслуги.
За тая цел пожелах да ме заведеш у Дядови Лулчови, а от там при втората сестра на Бенковски. Обаче, като ми съобщиха у Дядови Лулчови, че за същата цел бил ходил и известния български списател Стоян Заимов, аз се отказах от мойто намерение, като се зарадвах, че паметта на двамата славни герой ще бъде осветена от вещото перо на г-на Заимова.
Като се отказах от намерението си, аз не исках вече да затруднявам побелелия старец с моите запитвания, за това поисках да ми покажат портрета на героя и след това да си изляза. Дядо Лулчо и неговите двама синове с удоволствие изпълниха моето желание.
Те ме заведоха в една стая, гдето ми показаха ликът на Каблешкова, който беше изобразен на един малък портрет от фотографическа снимка, а в същото време ми показаха неговия лик на друг по-голям портрет, копиран от първия и и изрисуван с ръка в увеличителен вид. Представи си сега, читателю, един момък млад и зелен, на 22—23 години, с сухо и бледно лице, който забива народното знаме всред селото и в една минута събира под него всичките си верни другари, а в един час става диктатор на цяла Копривщица и предводител на Копривщенските герой. Той тръгва напред с меч в ръка и с мисъл на челото. Той иска с един мах да смаже злият тиранин и в един ден да разкъса робските вериги на България. Но уви! Нему не било писано да тури в изпълнение своите широки мечти, своите високи планове. Той не е бил честит да види свободна България, за която най-много е пламтяла неговата геройска душа. Да! Той пада в ръцете на Турските власти там нейде в Троянския балкан, от гдето грозната съдба го води в Търново на бесилката и после го връща назад за Пловдив; но, героя, при заминаването си през Габрово, сполучва да грабне револвера на един от своите джелати и да тури край на своя буен живот!
Каблешков умря, като извърши такъв славен подвиг, какъвто рядко се среща в историята на народите! Вярвам, че за напред неговото име и неговата славна памет ще съставляват една от най-светлите страници на нашата Народна история.
На последния ден от моето пребивание в Копривщица, имах честта да видя гнездото и на тоя Копривщенски сокол, който е бил първия и най храбрия сподвижник на Каблешкова през време на Тракийското въстание; т. е. можах да се запозная с родното пепелище и на безсмъртния герой Георги Бенковски. Неговата сестра, вдовица, която живее в същата къща, в която той се е родил, като ми поблагодари, за гдето съм почел неговата памет, с дохождането ми в неговия дом, почна с просълзени очи да ми разказва, как той от малък още обичал да се кичи с ножове и пищови, да продава салтанат на турците и да избира такива игри, които са имали повече войнствен характер. Между другото, тя ми каза и това, че веднъж той като играл със своите връстници и като ги установил на една височина над Копривщица, тържествено развил някакво си знаме, за което полицията моментално го арестувала и му нанесла силен побой. От тогава той почнал силно да мрази турците и да търси сгоден случай да си отмъсти за своето наранено честолюбие. Най-после 1876 година го повикала за предводител на Панагюрските въстаници и му показала най-сгодния случай за отмъщение. Ликът на Бенковски не можах да видя, защото той, за жалост, не е оставил никакъв портрет.
Аз преседях в Копривщица всичко 10 дена и по-голямата част от това време употребих в посвещения на разни копривщенски фамилии. На всякъде намерих извънредна чистота, искрено гостоприемство и примерна скромност.
Чистота в къщи, чистота в нравите, чистота в всичко тук ще видите, а никаква притворност, никакво лицемерие и никакъв разврат няма да срещнете.
Ако има нещо, с което Копривщица требва най-много да се гордее, то е това, че тя е родила няколко души от най-достойните и най храбрите синове на България, които най-напред прокламираха Българската свобода и независимост чрез черешовия топ и които най-напред заявиха пред света от Средногорските върхове, че Българския народ не се е родил да бъде вечен роб на земята и тлъста плячка на петвековния тиранин, но да бъде господар на себе си, на положението си и да живее тъй мирно и щастливо, както живеят всичките просветени народи. Особена гордост съставлява за Копривщица и това, гдето тя най-строго е запазила досега Българските нрави и благодатната нравственост, без да е допуснала поне искра от оная страшна деморализация, която е пламнала толкова силно в някои български градове и села и която тъй често нарушава съпружеската вярност и подкопава семейното щастие!
До колко е висока нравствеността в Копривщица може да се заключи от следоющето обстоятелство:
Копривщените са хора гурбетчии, и като такива, те отиват на търговия в Египет, Кайро, Александрия и други далечни места и се връщат по домовете си едва след три или пет години! През това тяхно отсъствие, техните скромни, верни и набожни съпруги, чакат ги мирно, спокойно, без никакво роптание и негодувание и без да помислят даже да направят това, което, в даден случай, на други места, отдавна биха го направили.
Ето защо аз смело мога да кажа, че копривщенската жена е символ на нравствеността и целомъдрието, както що мога да кажа, че тя не притежава оная чудна и дивна красота, която Любен Каравелов и преписва.
Две думи за икономическото състояние на Копривщица. Както всички градове и села, които лежат покрай полите на балкана и Среднагора, така и нашата славна Копривщица е обречена на най-тежките страдания в икономическо отношение. Отсъствието на каква годе търговия и какъв годе поминък е накарало тукашните жители да напущат своите огнища, своите великолепни домове и да търсят прехраната си в други места.
Това е едно печално явление!
Копривщица, ако и да не е изпитала жестокостта на Тусун-Бея през 1876 година, ако и да не е претърпяла най-чувствителния удар на плячките и грабежите както Клисура, Сопот, Калофер и др., но тя днес се намира в най-незавидно състояние, защото нейните съобщения с другите градове и села са едни от най-трудните, и защото почвата, на която тя е заселена, е толкова пуста и неплодородна, щото освен камъни и пясък друго нищо в нея се не ражда.
КРАЙ
http://www.bgjourney.com/Oblasti/SO%20p ... orov3.html